tramping

TRAMPING

Wyprawy trampingowe różnią się znacznie od standardowych wycieczek objazdowych proponowanych przez biura podróży. Trampingi to często wyjazdy „budżetowe”. W trakcie podróży nocujemy w skromnych hotelach, w prywatnych domach lokalnych mieszkańców, a nawet w namiotach. Korzystamy z miejscowej komunikacji, jemy w lokalnych restauracjach, co pozwala nam poznać specyfikę danego kraju. Nie zapominamy też o potrzebie wypoczynku.

Wyprawy trampingowe dają uczestnikom dużą swobodę w odkrywaniu danego kraju. Programy wyjazdów często oferują zajęcia fakultatywne, w których uczestnik bierze udział zgodnie z własnymi upodobaniami. Daje mu to możliwość organizowania sobie czasu wedle własnych potrzeb i możliwości finansowych.

wyprawa

WYPRAWY

Aktualne programy wszystkich wypraw oferowanych przez Biuro (wraz z cenami i terminami) są dostępne na stronie internetowej, również w wersji do pobrania. Niektóre wyprawy mogą być wydłużone przez proponowane w programach fakultety (np. Indie + Goa, Indie + Andamany, Napal + Bhutan). Ceny takich fakultetów są ustalane ostatecznie kiedy zbierze się grupa, gdyż są one uzależnione m. in. od liczby uczestników i kosztów połączeń lotniczych. Wówczas dokonywane są wszelkie formalności, takie jak zakup biletów czy rezerwacje. O wszystkich szczegółach uczestnicy fakultetu są informowani przez Biuro drogą mailową lub telefonicznie.

Proponujemy również tzw. wyprawy „klubowe”, tzn. wyprawy w miejsca, do których udajemy się po raz pierwszy. W takich przypadkach może się zdarzyć, że również pilot odwiedza docelowe miejsca imprezy po raz pierwszy. Wtedy organizuje wyjazd za pomocą środków dostępnych w kraju, takich jak: telefony, internet oraz wiedza z dostępnych źródeł. Wyjazdy „klubowe” zawsze wiążą się z większą spontanicznością i przygodą oraz niekiedy z koniecznością zmian w programie wyprawy.

Osoby, które były już z nami na wyprawie automatycznie stają się naszymi klubowiczami. Wówczas przysługuje im 5% zniżki na udział w każdej następnej wyprawie z Omtramping Klub.

Aktualne informacje dotyczące wypraw oraz pokazów zdjęć i prelekcji na temat naszych podróży przesyłamy do klubowiczów oraz osób chętnych drogą elektroniczną. Jeśli chcesz być na bieżąco, zachęcamy do zapisania się do naszego newslettera. Można to zrobić za pomocą formularza na stronie internetowej lub wysyłając do nas maila z prośbą o dołączenie do listy odbiorców.

rezerwacje

REZERWACJE

Rezerwacji można dokonać już kilka miesięcy przed terminem wyprawy. Rezerwacje są prowadzone do wyczerpania wolnych miejsc lub sporadycznie do 30 dni przed terminem wyjazdu. Termin ten jest uzależniony od kupna biletów lotniczych w optymalnej taryfie, dokonania niezbędnych rezerwacji i formalności wizowych.

Rezerwacji można dokonać telefonicznie, mailowo lub listownie. Osoba rezerwująca, po potwierdzeniu przez Biuro wolnego miejsca na dany wyjazd, wypełnia i podpisuje Umowę-Zgłoszenie, którą przesyła w wersji papierowej pocztą tradycyjną (w dwóch egzemplarzach) lub skan mailem na adres info@omtramping.pl. Umowa-Zgłoszenie jest dostępna do pobrania na stronie internetowej Biura. Po podpisaniu Umowy-Zgłoszenia przez Biuro, jeden egzemplarz umowy Biuro zwraca osobie rezerwującej lub przesyła skan podpisanej umowy mailem.

W terminie 3 dni od zawarcia Umowy-Zgłoszenia uczestnik dokonuje wpłaty zaliczki w wysokości 30% ceny wyprawy na konto Biura. Po zaksięgowaniu wpłaconej kwoty zaliczki na koncie Biura osoba rezerwująca zostaje wpisana na listę uczestników wyprawy.

grupy

GRUPA

Podróżowanie odbywa się w małych grupach do 11 osób. Małe grupy sprzyjają poznawaniu trudno dostępnych miejsc, położonych z dala od tradycyjnych szlaków turystycznych. Małe grupy pozwalają też na większą elastyczność w podróżowaniu i dają większe poczucie bezpieczeństwa w podróży.

Naszym celem jest zapewnienie przyjemnej, „rodzinnej” atmosfery w trakcie każdego wyjazdu. W związku z tym Uczestnik wyprawy powinien być osobą towarzyską, która dobrze czuje się w grupie i dobrze znosi trud wspólnego, długiego podróżowania. Osoby pozbawione tych cech mogą utrudnić funkcjonowanie w grupie, a w skrajnych przypadkach mogą popsuć cały wyjazd.

Dobra organizacja grupy, o którą zadba pilot, a także pozytywne nastawienie każdego uczestnika sprawią, że wyjazd będzie niezapomniany. Często zdarza się, że uczestnicy wyprawy bardzo się ze sobą zżywają, dzięki temu do przyjemności podróżowania dochodzi dodatkowo aspekt towarzyski.

zwiedzanie

Zwiedzanie odbywa się pod opieką pilota, zgodnie z wyznaczoną przez niego trasą według programu wyprawy. Zmiany w programie są możliwe, jeżeli zgodę na zmiany wyrazi pilot oraz cała grupa, a ewentualne dodatkowe koszty zmian w programie pokrywają wszyscy uczestnicy.

Uczestnicy muszą mieć świadomość, że w czasie wyprawy mogą nastąpić trudności (pertraktacje w sprawie noclegu, transportu, awarie pojazdów, gwałtowne zmiany pogody, klęski żywiołowe, niepokoje polityczne), które mogą prowadzić do zmiany programu wyprawy w związku z koniecznością dostosowania się do nowych warunków.

Pilot nie jest przewodnikiem, ale chętnie dzieli się swoją wiedzą i doświadczeniem. W niektórych miejscach można wynająć za dodatkową opłatą lokalnego przewodnika. Warto zaopatrzyć się w przewodniki: Lonely Planet, Pascal itp.

Udział w wycieczkach/zajęciach fakultatywnych jest dobrowolny. Opiekę nad osobami biorącymi w nich udział sprawuje pilot lub lokalni przewodnicy. Pilot pomaga w zorganizowaniu zajęć fakultatywnych u sprawdzonych, miejscowych organizatorów, gwarantujących wysoką jakość świadczonych usług. Pilot organizuje czas dla osób nie biorących udziału w fakultetach.

transport

TRANSPORT

Transport na miejsce wyprawy odbywa się w większości przypadków drogą powietrzną, z wykorzystaniem rejsowych linii lotniczych, z przesiadkami w europejskich portach lotniczych. Mogą więc zdarzać się opóźnienia lub zmiany lotów, co może powodować zmiany w programie wyprawy.

Na miejscu korzystamy głównie z lokalnych środków komunikacji, wykorzystując wszystkie dostępne formy transportu w danym kraju, z których korzysta również miejscowa ludność. Staramy się jednak omijać te skrajnie niekomfortowe (np. pociągi osobowe na długich trasach w Indiach). Wybierane przez nas środki transportu są uzależnione od specyfiki danego kraju, a także ogólnego planu podróży. Np. w Indiach mogą to być lokalne autobusy, pociągi sypialne 2 klasy, riksze motorowe, a w górach dżipy. W przypadku wynajmowanych busów, dżipów czy samochodów osobowych trzeba pamiętać o zwyczajowych napiwkach dla kierowców.

W związku z intensywnymi programami wielu wypraw, często w grę wchodzą długie przejazdy dzienne i nocne. Trzeba mieć tego świadomość i dobrze przygotować się na trudy podróży.

noclegi

NOCLEGI

W zależności od kraju, do którego podróżujemy, standardy noclegów mogą znacznie różnić się od siebie. Najczęściej są to pokoje dwu lub trzyosobowe z łazienkami (np. Indie, Nepal, Indochiny, Indonezja), czasem skromne pokoje bez łazienek, a także sale wieloosobowe w hostelach (np. Chile, Argentyna, USA, Rosja). Nigdy nie korzystamy z zamkniętych kompleksów hotelowych.

W krajach, gdzie nie ma rozwiniętej infrastruktury turystycznej często korzystamy z noclegów u lokalnych mieszkańców, a także w namiotach lub jurtach (kraje Azji Środkowej: Kirgistan, Tadżykistan, niedostępne tereny Himalajów i rosyjskiej Tajgi).

Szczegóły dotyczące noclegów są omawiane przy konkretnej wyprawie, ponieważ nawet w trakcie jednego wyjazdu standardy noclegów mogą bardzo różnić się od siebie.

jedzenie

JEDZENIE

W trakcie wyjazdów korzystamy wspólnie z lokalnych restauracji, jadłodajni, hoteli lub gościny u lokalnych mieszkańców. W ten sposób poznajemy regionalną, często dość egzotyczną kuchnię. Pilot często doradza w wyborze odpowiedniego miejsca posiłku.

Zdarza się, że uczestnicy sami kupują jedzenie, a następnie wspólnie przygotowują posiłek dla całej grupy (np. w Rosji). Również w przypadku trekkingów czasem zaopatrujemy się w prowiant w sklepach spożywczych lub marketach (chyba że wyżywienie jest wliczone w cenę trekkingu).

W celu uniknięcia ewentualnych zatruć pokarmowych, które mogą utrudniać podróż, najlepiej zachować zdrowy rozsądek i umiar. Zaleca się picie wody wyłącznie butelkowanej lub przegotowanej, unikanie napojów z lodem niewiadomego pochodzenia.

Przed wyjazdem uczestnik może zaopatrzyć się w niewielkie ilości jedzenia, które się nie psuje i zabrać je ze sobą na wyprawę. Dokładne informacje dotyczące produktów, które warto zabrać są omawiane przed każdą wyprawą.

bagaz

BAGAŻ

Warunki przelotów rejsowymi liniami lotniczymi ograniczają ciężar bagażu głównego do około 20 kg, a bagażu podręcznego do około 5 kg. Trzeba pamiętać, że nadbagaż może skutkować koniecznością dopłaty do przelotu. Najlepiej więc ograniczyć wielkość bagażu (do 12-15 kg), tym bardziej że często przywozimy z podróży sporo pamiątek.

Polecamy spakowanie rzeczy w duży plecak (60-80 litrów), zabezpieczony pokrowcem na czas podróży, oraz w mały plecak podręczy, który będziemy zabierać ze sobą na całodzienne zwiedzanie. Unikamy walizek, walizek na kółkach i dużych toreb, ponieważ są mało poręczne. Dobrze jest opisać i oznaczyć wszystkie sztuki bagażu. Przed wyprawą bagaż można ubezpieczyć samodzielnie przed kradzieżą lub zniszczeniem.

dokumenty

Wymagania paszportowe różnią się od siebie w zależności od kraju, który odwiedzamy. Najczęściej ważność paszportu to minimum 6 miesięcy licząc od daty zakończenia wyprawy. Trzeba też pamiętać o wolnych stronach w paszporcie na wizy i pieczątki potwierdzające wjazd i wyjazd z danego kraju.

Jeżeli uczestnik wyprawy nie posiada paszportu z takim terminem ważności i wolnymi stronami w paszporcie, będzie musiał wyrobić nowy paszport. Czas oczekiwania na wydanie paszportu to około 30 dni. Trzeba również pamiętać, że nowy paszport musi być dostarczony do Biura 30 dni przed wyjazdem w celu wyrobienia wiz.

Ważne jest posiadanie kserokopii dokumentów potrzebnych do podróżowania: paszportu wraz z wizą, biletu lotniczego i ubezpieczenia. Kopie dokumentów najlepiej trzymać w bagażu głównym. Warto zrobić skany tych dokumentów i umieścić je w skrzynce mailowej. Dokumenty w trakcie wyjazdu muszą być dobrze ukryte, najlepiej w miejscu innym niż pieniądze.

W przypadku zaginięcia paszportu uczestnik wyprawy może być zmuszony do pozostania w danym kraju. Procedury uzyskania paszportu tymczasowego mogą potrwać nawet kilka tygodni, zwłaszcza w krajach, gdzie nie ma polskiego konsulatu. W przypadku zaginięcia dokumentu pilot pomaga uczestnikowi uzyskać jego kopię. Wszelkie koszty związane z uzyskaniem nowego dokumentu i przedłużonego pobytu uczestnik ponosi jednak sam. Uczestnik pozostaje sam lub pod płatną opieką miejscowego kontrahenta, po podpisaniu stosownych dokumentów.

pieniadze

PIENIĄDZE

Najlepiej zaopatrzyć się w odpowiednią ilość gotówki przed wyjazdem. Wskazane są dolary amerykańskie lub Euro. Zdarza się, że w krajach do których się udajemy nie ma banków albo bankomatów (a jeżeli są to tylko w miastach), co może powodować problemy w uzyskaniu dostępu do pieniędzy. W wielu krajach nie ma również możliwości korzystania z kart płatniczych lub są one bardzo ograniczone (np. Birma, Bangladesz, Laos), a usługi bankowe są utrudnione i skomplikowane.

Pieniądze zawsze trzeba nosić przy sobie, najlepiej ukryte w kilku miejscach (w pasku, saszetce na pasku, torebce na szyi itp.). Dotyczy to szczególnie krajów Ameryki Południowej, gdzie zdarzają się częste kradzieże. W wielu krajach pieniądze stare lub zniszczone nie są akceptowane lub wymieniane po niższym kursie.

Każdy uczestnik dysponuje samodzielnie funduszami przeznaczonymi na wyżywienie, bilety wstępów, fakultety i zakupy, powinien więc mieć świadomość własnych możliwości finansowych, tak aby pieniędzy wystarczyło do końca wyjazdu. W tym celu należy dokładnie zaznajomić się ze świadczeniami, które gwarantuje Biuro w ramach wyprawy i wziąć pod uwagę wszelkie koszty dodatkowe. Orientacyjne ceny są podane w programie wyprawy, trzeba jednak pamiętać, że mogą się one zmieniać. Najlepiej w razie czego zabrać na wyprawę trochę więcej pieniędzy niż potrzebujemy.

zdrowie

ZDROWIE

Przed większością wyjazdów zaleca się szczepienia na żółtaczkę typu A i B, polio, błonicę, dur brzuszny. Do niektórych krajów Afryki czy Boliwii wymagane jest szczepienie przeciw żółtej febrze. W każdym punkcie szczepień trzeba postarać się o tzw. Żółtą Książeczkę, gdzie należy wpisywać daty wszystkich szczepień (Międzynarodowe Świadectwo Szczepień – International Certificates of Vaccination, które jest wydawane przez stacje sanepidu oraz poradnie medycyny podróży).

Należy pamiętać o terminach szczepień, np. przeciwko żółtaczce, którą zazwyczaj przyjmuje się w 3 dawkach. Drugą dawkę podaje się miesiąc po pierwszej co daje 70% odporności. Trzecia dawka podawana jest po pół roku, co daje 100% odporności.

Większość szczepień uodparnia pacjenta na wiele lat, a niektóre nawet na całe życie. Jeżeli szczepiliśmy się kilka lat temu i nie jesteśmy pewni czy szczepienia są aktualne, dobrze jest zrobić przed wyjazdem badania krwi na poziom przeciwciał w organizmie i ewentualnie się doszczepić.

W niektórych krajach wymagana jest profilaktyka antymalaryczna. Należy wcześniej uzgodnić z lekarzem rodzaj stosowanych leków przeciwmalarycznych oraz sposób ich przyjmowania. Leki te pomagają, nie dają jednak 100% pewności odporności. Należy więc zaopatrzyć się dodatkowo w środki chroniące przed ukąszeniami komarów.

Większość wypraw to wyjazdy do krajów, gdzie wymagane jest zachowanie maksymalnych środków ostrożności, szczególnie w zakresie troski o własne zdrowie. Uczestnicy muszą mieć świadomość czekających ich potencjalnych niebezpieczeństw mogących prowadzić do zachorowania lub zranienia, takich jak: siły natury, obcowanie z przyrodą, podróże różnymi środkami lokomocji itp.

ubezpieczenie

UBEZPIECZENIE

Każdy uczestnik wyprawy jest ubezpieczony w standardowym zakresie od następstw nieszczęśliwych wypadków (z wyjątkiem Rosji, gdzie obowiązuje inne lokalne ubezpieczenie) oraz kosztów leczenia za granicą w Signal Iduna Towarzystwie Ubezpieczeń S.A. Koszty ubezpieczenia pokrywa Biuro. Ubezpieczenie nie obejmuje chorób przewlekłych, sportów wyczynowych i sportów ekstremalnych (m. in. trekkingu na obszarach górskich pow. 3500 m n.p.m.). Przed wjazdem każdy uczestnik powinien zapoznać się z ogólnymi warunkami ubezpieczenia w Signal Iduna oraz instrukcją dla ubezpieczonych. Trzeba pamiętać, że stroną umowy jest poszkodowany uczestnik, a nie Biuro, i tylko on może uzyskać zwrot poniesionych kosztów. Każdą szkodę należy niezwłocznie zgłaszać telefonicznie do centrum alarmowego Signal Iduna. Koszty są wówczas pokrywane przez lokalnego gwaranta Signal Iduna.

Uczestnik wyprawy jest objęty gwarancją ubezpieczeniową zawartą przez Biuro z Signal Iduna Towarzystwem Ubezpieczeń S.A. do kwoty 75 tys. Euro w zakresie kosztów kontynuacji imprezy turystycznej lub powrotu do kraju, a także zwrotu wpłat wniesionych tytułem zapłaty za imprezę turystyczną, w przypadku niewykonania przez Biuro usługi.

W przypadku niewypłacalności Biura, działania związane z organizacją powrotu uczestników imprezy do kraju prowadzi Marszałek Województwa Mazowieckiego lub inna upoważniona przez niego jednostka, jeśli Biuro wbrew obowiązkowi nie zapewnia takiego powrotu.

Poszkodowany uczestnik ubiegający się o zwrot wniesionych wpłat lub ich części w przypadku niezrealizowania imprezy turystycznej składa zgłoszenie do Ubezpieczyciela (Signal Iduna), które zawiera: imię i nazwisko oraz adres do korespondencji. Do zgłoszenia dołącza się kopię Umowy-Zgłoszenia, kopię dowodu wpłaty należności za udział w imprezie turystycznej, oświadczenie podróżnego stwierdzające niewykonanie przez Biuro zobowiązań umownych o określonej wartości oraz numer rachunku bankowego, na który ma nastąpić wypłata środków z zabezpieczenia finansowego.

W przypadku gdy gwarancja ubezpieczeniowa okaże się niewystarczająca na pokrycie kosztów kontynuacji imprezy, powrotu podróżnych do kraju lub pokrycia zwrotu wpłat brakujące środki finansowe wypłaca poszkodowanemu podróżnemu Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny.

ubezpieczenie+

UBEZPIECZENIE DODATKOWE

Dodatkowo we własnym zakresie można ubezpieczyć się od kosztów rezygnacji z uczestnictwa w imprezie turystycznej w dowolnym towarzystwie ubezpieczeniowym. Przedmiotem takiego ubezpieczenia mogą być tylko koszty spowodowane przyczynami losowymi, niezależnymi od ubezpieczonego, np. nieszczęśliwy wypadek lub nagłe zachorowanie uniemożliwiające uczestnictwo w imprezie, poważna szkoda w mieniu ubezpieczonego, zwolnienie z pracy, nieszczęśliwy wypadek, nagłe zachorowanie lub śmierć osoby bliskiej itp.

Jeżeli uczestnik chce wykupić takie ubezpieczenie powinien poinformować Biuro przed zawarciem Umowy-Zgłoszenia. Należy pamiętać, że takie ubezpieczenie można wykupić do 7 dni od dnia rezerwacji wyprawy (czyli od dnia podpisania Umowy-Zgłoszenia lub wpłaty zaliczki), jeżeli do rozpoczęcia podróży pozostało więcej niż 30 dni lub w dniu rezerwacji wyprawy, jeżeli do rozpoczęcia podróży pozostało mniej niż 30 dni.